Vend11: új W UMa típusú fedési változó a Hattyúban

Tegnap végre sikerült pontot tenni egy közel három éves történet végére: az ideiglenesen Vend S582 névre elkeresztelt változócsillagunk is bekerült az amerikai változócsillag-észlelők társasága (AAVSO) által működtetett nemzetközi változócsillag-adatbázisba, a VSX-be Vend11 néven.


Ezt a csillagot még valamikor 2014 őszén találtam Stickel Jani (Stj) fényképein. A történet hátterében az áll, hogy szerettük volna kideríteni, hogy a Vendégcsillag-kereső programunk keretében a khi Cygni környékéről készült képeimen Németh Laci által talált első ígéretes változócsillag-jelölt (Vend S1) vajon tényleg változik-e, és ha igen, milyen periódussal. Ebben a feladatban Stickel Jani próbált segítséget nyújtani, és azon a nyáron ill. az őszi hónapokban készített több órányi felvétel sorozatot is 20 centis távcsövével a V543 Cyg - EY Cyg környékéről. Egy őszi estén beugrottam Jani munkahelyére, ahol megkaptam tőle a kérdéses látómezőről készített feldolgozott DSLR felvételeket (elsősorban a 8-8 darab fél perces képekből készített zöld csatornás összegképek érdekeltek). Már hazafelé a metrón ülve nekiláttam a képsorozatnak, és ráeresztettem a VaST változócsillag-kereső programot. A már régóta ismert IX Cyg félszabályos változócsillag lassú fényesedése mellett a program kidobott egy addig ismeretlen, rövid periódusú változócsillagot is, amely ideiglenesen a Vend S582 nevet kapta. A csillagról a fénygörbe alapján sokáig azt gondoltuk, hogy egy delta Scuti típusú pulzáló változócsillag, de később kiderült, hogy tévedtünk - de erről majd később.




A Janitól kapott 2014. augusztusi és októberi idősorok alapján nem sikerült használható fázisgörbét készíteni a Period04 programmal, így egy darabig jegeltem ezt a csillagot, főleg, hogy időközben újabb változócsillagokat is találtam a saját képeimen. Aztán végül idén júniusban, amikor elérhetővé váltak az ASAS-SN program észlelése az interneten, gondoltam, teszek még egy kísérletet. A csillagról elérhető ASAS-SN adatokból simán kijött egy használható fázisgörbe és egy 0,199 nap körüli peiódus. A Jani által 2014. október 8/9-én készített képekkel kombinálva az ASAS-SN adatokat viszont nem sikerült használható fázisgörbét készíteni :( Szerencsére kipróbáltam a 2014. augusztusi felvételekkel való kombinációt is, és így már sikerrel jártam. Ez alapján Stj DSLR (TG) felvételeit 0,1 magnitúdós eltolva, kombinálva az ASAS-SN és az APASS V mérésekkel elkészítettem a szükséges formátumú fázisgörbét, és beküldtem Vend11 néven a csillagot mint új változócsillag-felfedezést a VSX adatbázisba.

Pár órán belül meg is jött a válasz Sebastian Oterotól, a VSX adminisztrátorától, amelyben néhány módosítást javasolt, illetve megjegyezte, hogy szerinte ez nem delta Scuti típusú változócsillag, hanem a fénygörbe alapján egyértelműen egy W UMa típusú fedési változót találtunk. Ez alapján viszont a periódus is duplája az általam eredetileg beküldött 0,199 napnak, ezért a fázisgörbét is módosítani kell ennek megfelelően. Később még egy módosítást kért, mert mivel fedési változóról van szó, nem a maximum, hanem a fedési minimum időpontját kell megadni epochának. Az ennek megfelelő új fázisgörbe elkészítéséhez viszont több időre volt szükségem, mert közben fel kellett még dolgoznom a legutóbbi derült éjszakákon készített képeimet is - a friss képeimen esetleg feltűnő esetleges új változócsillagok keresése ugyanis elsőbbséget élvez egy közel 3 évvel ezelőtti felfedezéssel szemben.*

Végül tegnap sikerült feltölteni a hiányzó adatokat és a fázisgörbét, így végül most már hivatalosan is bekerült a VSX-be a Vend11.


Vend11
Koordináták: 19 53 59.21 +32 26 28.5 (J2000.0)
Típus: EW
Fényesség: 11,38 - 11,48V
Epocha: HJD 2456891.467
Periódus:     0,39874 nap  (9,57 óra)

Ha jól számolok, akkor a Vend11 a 17. változócsillagunk, amely a Vendégcsillag-kereső programunk keretében talált változók közül bekerült a VSX adatbázisba.

* Ráadásul, a jún. 26-án ill. 28-án az M57 - RX Lyr környékéről készített képeimen találtam is egy kb. 13,6-15,0 magnitúdó közötti Algol-típusú (EA) fedési változócsillagot is (Vend S703).

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Fényes szupernóva az M101-ben

Vend51 = AT 2023oom: a slow nova in the Andromeda galaxy

Vend51 = AT 2023oom: új extragalaktikus nóva az Androméda-ködben